Bildeanalyse
"Repose"
Le Repose” eller ”Repose” er et maleri som Manet malte i
1871. Det er et olje maleri og portrett av kunstneren Berthe Morisot. I
forgrunnen kan man se Berthe sitte med en hvit og lang kjole. Man kan se den
ene foten som hviler på det brune gulvet, og den andre foten kan man ikke se.
Mellomgrunnen er der det mest sentrale skjer. Der kan man se
ansiktet og overkroppen til Morisot. Hun har et belte i livet som viser at
kvinnen har en slank figur. I den ene hånda kan man se at hun holder en vifte,
og den andre hånden hviler hun på den plommefargede velursofaen. Oppå sofaen
kan man også se et hvitt lommetørkle. Berthe Morisot er en hvit kvinne med
brunt og langt hår som er satt opp på toppen og har krøller nede. Maleriet
skapte mange reaksjoner da samfunnet fikk se det. Mange mente at Morisot
satt i en positur som ikke var
I bakgrunnen ser man veggen og sofaryggen. Ved Morisots høyre
hånd kan man se et hvitt møbel bak viften. Jeg kan ikke se hva det er, men jeg
tror at det er en stol. Oppe på veggen bak Morisot kan man se et maleri i
blåfarger som ser ut som at har et havmotiv.
Kvinnen er i sentrum og det er hun som er blikkfanget i
bildet. Hun har på den hvite kjolen, og siden resten av interiøret i rommet er
i mørke farger så er det naturlig at blikket finner det som er lysest og det
som skiller seg ut. Derfor er hun det som fanger blikket først. Det er ikke mye
bevegelse i bildet fordi det er det som oftest ikke i et portrett. Men det som
kan anses som bevegelse i bildet er maleriet som er i bakgrunnen bak Morisot. Der
er det blitt malt et hav, og med mange farger og penselstrøk i forskjellige
retninger så kan man se det som et hav med mye bevegelse og bølger.
Selve maleriet er malt som portrett og det vil si at
synsvinkelen er i normalperspektiv. Maleriet er malt i 3D. Man kan se at
kvinnen overlapper både møblene og maleriet i bakgrunnen, og ved at Manet har
malt skygger (under f.eks. kjolen) så kan man se effekten ved at tingene ligger
foran og bak hverandre.
Berthe Morisot har på seg en hvit og lys kjole, imens hun
sitter i det mørke rommet på den mørkerøde/plommefargede sofaen. Rommet er i
brunlige og mørke farger, og kvinnen i sentrum er i lyse farger. Dette
symboliserer mye forskjellig og viser en kontrast. Morisot og Manet hadde et
forhold i løpet av deres liv, og Manet malte og brukte Morisot som sin modell
veldig ofte. Hun var alltid kledd i Manets favorittfarger som var svart og
hvitt, og derfor er hun kledd slik på bildet også.
Siden portrettet ikke inneholder så mye bevegelse, så er det
veldig lite former og linjer vi ser. Men likevel finner vi horisontale linjer i
bildet (rammen på bildet og sofakanten). Linjene viser rette kanter og at Manet
har malt slik han ser det. Vertikale linjer ”vises” bak kjolen på sofaen og på
maleriet, og det viser oss høyden på tingene i bildet. Dette bildet ble som
nevnt ovenfor malt i 1870. Man kan se at maleriet er laget i Manets stil, med
mørke farger og svartmaling. Det er også
laget i realismens stil ved at modellen og portrettet er malt så realistisk som
det går ann, akkurat slik det skulle være i realismen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar